عملیات مرصاد؛ ‌كمین در گلوگاه تاریـخ


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



مهمترین محورهای عملیات مذكور به طور خلاصه به شرح زیر است

1.توقف شدن دشمن در تنگه مرصاد با حضور یگانهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عملیاتی با توجه به اینكه منافقین به صورت ستون و متكی بر جاده در حال حركت بودند،ایجاد جبهه زمینی را از روبرو بسیار مشكل می نمود،لذا بعد از توقف منافقین، طراحی عملیات به طرف استفاده از برتری هوایی جهت پیدا كرد.

2.یورش بي‌امان،دلاورانه و پرتـوان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایـران با جنگنده‌های تیـز پرواز به طرف ستون نظامی منافقین آغاز گردید.سازمان رزم دشمن در همان حملات اولیه متلاشی و نفرات پیاده سراسیمه به طرف جاده و كوههای اطراف پناه بردند.

3.هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیـروز قهرمان) با اجرای نقش اصلی خود در این عملیات صحنه‌هایی از حماسه و ایثار را آفرید كه بارها در طول جنگ تكرار شده بود.با استفاده از جناحین و در طول جاده و ارتفاعات مناسب اطراف جاده بالگردها موضع گرفته و به طرف ستون بهم ریخته آتش گشودند و نفرات پیاده را كه در كوهها متواری شده بودند تعقیب كرده و به هلاكت رسانده و یا به تسلیم وا داشتند.

از نظر آماری اقدامات هوانیروز به شرح زیر صورت گرفته است:‌

ساعت پرواز: 708 ساعت، حمل مجروحین 439 نفر

سورتی پرواز: 727 سورتی، حمل بار و تجهیزات 239 تن

حمل نفرات: 405 نفر، مهمات مصرفی 50 تن

اقدام هوانیروز در هلی برد تیپ 55 هوابرد،تیپ 45 تكاور ویگانهای سپاه پاسداران درعقبه ستون زمینه را برای محاصره كامل منافقین فراهم آورد.

4.یورش و حمله یگانهای مستقر در تنگه چهار زبر(مرصاد) به منافقین ودستگیری نفرات متواری دشمن

5.بستن عقبه دشمن و جلوگیری از فرار به طرف عراق توسط نیروهای مردمی حاضر در منطقه و تیپ 55 هوابرد،تیپ 45 تكاور،تیپ 35 تكاور ویگانهایی از لشكر 81 زرهی.به این ترتیب منافقین با دو راه كار روبرو بودند،یكی خودكشی و یكدیگر را كشتن كه تعداد قابل توجهی به این شكل خود را به هلاكت رساندند و دیگری تسلیم شدن به نیروهای اسلام كه تعداد قابل توجهی نیز به اسارت درآمدند.

6.جهت جلوگیری از فرار منافقین به طرف ایلام نیز،تعدادی از یگانهای تیپ 45 از طریق زمین از منطقه ششو واردمنطقه درگیری شده و درفرودگاه اضطراری اسلام‌آباد موضع گرفتند و یگانهایی نیز با هلی برد در ارتفاعات قلاویزان پیاده شده و مسیرهای مورد نظر را تحت كنترل قرار دادند.

7.در این عملیات كه آخرین عملیات جنگ 8 ساله محسوب مي‌شود علاوه بر یگانهای نظامی از سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش نیروهای مردمی سازمان یافته و خود جوش بسیار مهم و سرنوشت ساز بوده است.حمایت روحی و روانی مردم و مسوولین كشور، پشتیبانی سازمانی وغیرسازمانی درتدارک رزمندگان توسط پشتیبانی منطقه یک نیروی زمینی ارتش و گروه مخابرات 404 كرمانشاه نیز توانست نقش موثری را در متلاشی نمودن منافقین به عمل آورد.

8.سرانجام بعد از 5 روز درگیری آخرین گلوله‌های شلیک شده در 8 سال دفاع مقدس بر سینه دشمن پر كینه نشست و برگ زرین و افتخار ارزشمند دیگری را برای نیروهای مسلح و مردم این سرزمین رقم زد تا دشمنان قسم خورده بدانند كه دفاع از كیان انقلاب اسلامی و مرزهای مقدس جمهوری اسلامی در هر زمان و مكانی مقدور بوده و بیگانه و مزدور هیچ جای پایی در ایران نداشته و نخواهند داشت.

برگرفته از خاطرات سرهنگ مجتبی جعفری
تهیه و تدوین:

معاونت فرهنگی و روابط عمومی اداره عقیدتی سیاسی نزاجا،مدیریت فرهنگی- دایره انتشارات.
 






:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 759
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 5 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com